Kunnanhallitus, kokous 28.5.2025

§ 163 Asiakirjahallinnon asiantuntijan tehtävän muuttaminen tiedonhallinnan asiantuntijaksi ja täyttölupa

244Dno-2025-489

Valmistelija

  • Laura Kantomaa, hallintojohtaja, laura.kantomaa@kempele.fi

Perustelut

Asiakirjahallinnon asiantuntija on irtisanoutunut tehtävästään 12.5.2025. Asiakirjahallinnon asiantuntija vastaa kunnan arkistosta ja koordinoi kunnan tiedonhallintaa. Virka on tarpeellista täyttää, sillä arkistotoimi, asiakirjahallinto ja tiedonhallinta ovat lakisääteisiä tehtäviä, nämä tehtävät ovat olleet yksin asiakirjahallinnon asiantuntijan vastuulla.  

Asiakirjahallinnon asiantuntijan keskeiset tehtävät ovat kunnan pitkäaikaissäilytettävän aineiston arkistointi, asiakirjahallinnon koordinointi ja ohjeistaminen, tiedonohjaussuunnitelman ylläpitäminen sekä tiedonhallinnan suunnittelu, kehittäminen, ohjaus ja valvonta. Toimii tiedonhallinnan, asiakirjahallinnon ja arkistotoimen hoitamisen kannalta olennaisten järjestelmien pääkäyttäjänä. 

Tehtävänkuvaa ja virkanimikettä on tarkasteltu hallinnon tämänhetkisten tarpeiden mukaisesti, niin että tehtävä olisi myös riittävän houkutteleva. Virkanimikkeen muuttaminen tiedonhallinnan asiantuntijaksi antaisi paremman kuvan viran keskeisimmistä tehtävistä. Tiedonhallinta ja hallinnon asiantuntijuus on tehtävässä erittäin keskeistä arkistoasioiden ohella. Virkatehtävät myös perustuvat hyvin pitkälti lakiin julkisen hallinnon tiedonhallinnasta, eli niin sanottuun tiedonhallintalakiin. 

Viran kelpoiruusehtona on tällä hetkellä soveltuva korkeakoulututkinto tai Kansallisarkiston asiakirjahallinnon ja arkistotoimen perustutkinto tai vastaavaa aikaisempi tutkinto. Viran hoitamisen kannalta olennaista on arkistotoimen ja asiakirjahallinnon hyvä hallinta, joka voidaan osoittaa oikeanlaisella koulutuksella tai riittävällä kokemuksella vastaavien tehtävien hoitamisesta. Tehtävä on asiantuntijatasoinen, joten on olennaista edellyttää korkeakoulututkintoa. 

Hallintosäännön 6 luvun 2 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallitus päättää virkojen perustamisesta ja lakkauttamisesta sekä virkanimikkeen muuttamisesta.

Hallintosäännön 6 luvun 4 §:n 2 momentin mukaan virkasuhteeseen ottava viranomainen päättää viran kelpoisuusvaatimuksista, ellei niistä ei ole päätetty virkaa perustettaessa. Jos henkilö otetaan virkasuhteeseen ilman, että tehtävää varten on perustettu virkaa, kelpoisuusvaatimuksista päättää virkasuhteeseen ottava viranomainen. Jos ilmenee epäselvyyttä siitä, onko virkaa perustettaessa päätetty kelpoisuusvaatimuksista, kelpoisuusvaatimuksista päättää kunnanhallitus.

Hallintojohtaja:
E
hdotan, että kunnanhallitus

  1. päättää muuttaa asiakirjahallinnon asiantuntijan viran virkanimikkeen tiedonhallinnan asiantuntijaksi 28.7.2025 lähtien ja
  2. päättää asettaa viran kelpoisuusehdoiksi soveltuvan korkeakoulututkinnon ja asiakirjahallinnon ja arkistotoimen ammattitutkinnon tai riittävän kokemuksen asiakirjahallinnon ja arkistotoimen hoitamisesta. Erillistä ammattitutkintoa ei edellytetä, mikäli hakijan korkeakoulutukinto sisältää opinnot asiakirjahallinnon ja arkistotoimen alalta. 
  3. myöntää luvan viran täyttämiseen.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi

Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy hallintojohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

henkilöstöhallinto

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.


Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Kempeleen kunnan kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.


Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Kempeleen kunnanhallitus.

Kirjaamon yhteystiedot:

Kempeleen kunta
PL 12
90441 Kempele
sähköposti:  kirjaamo@kempele.fi

Kirjaamon aukioloaika on työpäivisin klo 9.00 - 15.00.


Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.


Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Kempeleen kunnan kirjaamosta.