Perustelut
Valiokuntien yhteinen rooli valmistelussa on ohjata ja seurata kuntayhteisön voimavarojen hyödyntämistä kunnan kokonaiskehittämisessä. Hallintosäännön 3 luvun 3 §:n mukaan valiokuntien jäseniksi ja varajäseniksi voidaan valita vain valtuutettuja ja varavaltuutettuja. Jokaisella jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen. Valtuusto päättää valiokuntien lukumäärästä, tehtävistä ja kokoonpanosta sekä määrää valiokuntien puheenjohtajat valtuuston varapuheenjohtajista.
Valiokuntia nimettäessä eivät tule sovellettavaksi tasa-arvolainsäädännön kiintiösäännökset (Tasa-arvovaltuutetun lausunto 9.6.2008).
Valiokunnankunnan vastuuviranhaltijoista ja sihteereistä päättää kunnanhallitus.
Valiokunnat ja niiden yleistehtävä
Kunnan hallintosäännössä annetaan lain mukaan tarpeelliset määräykset kunnan hallinnon ja toiminnan järjestämisestä, päätöksenteko- ja hallintomenettelystä sekä valtuuston toiminnasta.
Kempeleen valtuusto jakautuu asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa kunnanhallitukseen ja neljään valiokuntaan: elinvoima- ja työllisyysvaliokuntaan, resurssivaliokuntaan, yhteisöllisyysvaliokuntaan ja hyvinvointi- ja palveluvaliokuntaan. Valiokuntien jäseniksi ja varajäseniksi voidaan valita vain valtuutettuja ja varavaltuutettuja. Jokaisella jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen. Valtuusto päättää valiokuntien lukumäärästä, tehtävistä ja kokoonpanosta sekä määrää valiokuntien puheenjohtajat valtuuston varapuheenjohtajista. Valiokunnat tekevät vuosittain toiminnastaan itsearvioinnin.
Valiokunnan ohjaavat asioiden valmistelua yhdessä jokaiselle valiokunnalle nimetyn vastuuviranhaltijan sekä tarpeen mukaan muiden valmistelevien asiantuntijaviranhaltijoiden kanssa. Valiokunnat voivat myös osana valmistelua kuulla puheenjohtajan ja vastuuviranhaltijan harkinnan mukaan muita asiantuntijoita ja/tai hankkia muita tarpeelliseksi katsomiansa selvityksiä käsiteltävänä olevaan asiaan.
Jokaisella valiokunnalla on omat erityiset painopistealueet, mikä määrittelee sekä niiden ohjattavaksi tulevia asioita, että annettavan ohjauksen näkökulmaa. Lisäksi jokainen valiokunta käsittelee ja ohjaa vuosittain vakioluontoisesti 1) talousarvion käyttötalousosaa, 2) talousarvion investointiohjelmaa ja 3) tilinpäätöstä (sekä osavuosikatsauksia). Kaikki valiokunnat ohjaavat myös strategisen Kempele-sopimuksen, hyvinvointisuunnitelman ja merkittävimpien investointihankkeiden (esim. suuret yksittäiset rakennushankkeet) sekä vaikutuksiltaan laajojen kaavahankkeiden valmistelua. Valiokuntien ohjaukset muodostavat perustaa kunnanhallituksen, valtuuston ja viranhaltijoiden päätöksenteolle.
Elinvoima- ja työllisyysvaliokunta
Elinvoima- ja työllisyysvaliokunnan tehtävänä on ohjata valmistelua, joka tähtää elinkeino- ja yrityselämän ja työllisyyspalvelujen toimintaedellytysten ja vaikuttavuuden kehittymiseen kunnassa sekä positiivisen kuntakuvan vahvistumiseen.
Elinvoima- ja työllisyysvaliokunta ohjaa ensisijaisesti seuraavia asiakokonaisuuksia:
- ympäristön viihtyvyys ja kunnan elinvoima (mm. markkinointi, yrittäjäyhteistyö)
- elinkeinopolitiikkaan, matkailuun ja yrittäjyyteen liittyvät asiat
- maankäytön, kaavoituksen ja rakennusvalvonnan asiat (mm. maanhankinnan ja -käytön sekä asumisen, rakentamisen ja rakennusvalvonnan periaatteet, ohjelmat ja taksat/maksut)
- liikenneasiat (mm. kunnallistekniikan ja liikenneinfran kehittäminen, yksityistieasiat, joukkoliikenneasiat)
- työllisyyspalvelut
- kotouttamispalvelut
Hallintojohtaja:
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se:
1. päättää elinvoima- ja työllisyysvaliokunnan jäsenten lukumäärästä,
2. päättää valiokunnan tehtävistä ja
3. nimeää valiokuntaan jäsenet ja varajäsenet sekä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan ottaen huomioon kuntalain 74 §:n määräykset vaalikelpoisuudesta kunnan toimielimiin.
Ehdotus
Esittelijä
-
Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi
Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy hallintojohtajan päätösehdotuksen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.