Kunnanhallitus, kokous 29.8.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 251 Kempele-sopimus

244Dno-2022-396

Valmistelija

  • Toni Saranpää, hallintojohtaja, toni.saranpaa@kempele.fi

Perustelut

Kuntalain 1 §:n mukaan kunta edistää asukkaidensa hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa sekä järjestää asukkailleen palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla.

Kuntalain 38 §:n mukaan kunnan toimintaa johdetaan valtuuston hyväksymän strategian mukaisesti. Valtuusto päättää strategiassa kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Strategia on organisaation suunnitelma, jolla aiotaan päästä haluttuun päämäärään ja joka sisältää konkreettisia tekoja. Strategia on valintoja, toimintaa ja keinoja. Strategian sisältö pyritään tiivistämään ylätasolla muutamaan päämäärään ja niihin pääsemiseksi asetettuihin tavoitteisiin.

Kuntalain 37 §:n mukaan strategiassa tulee ottaa huomioon seuraavat asiat: kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen, palvelujen järjestäminen ja tuottaminen, kunnan tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelutavoitteet, omistajapolitiikka, henkilöstöpolitiikka, kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet sekä elinympäristön ja alueen elinvoiman kehittäminen. Strategian tulee perustua arvioon kunnan nykytilanteesta sekä tulevista toimintaympäristön muutoksista ja niiden vaikutuksista kunnan tehtävien toteuttamiseen. Kuntastrategiassa tulee määritellä myös sen toteutumisen arviointi ja seuranta.

Kempeleessä kuntastrategiasta on käytetty nimitystä Kempele-sopimus. Nyt päätöksenteossa olevaa päivitettyä strategiaa on valmisteltu valtuutettujen ja henkilöstön yhteistyöllä sekä kuntalaisilta ja eri sidosryhmiltä ajatuksia ja ideoita keräten. Tavoitteena on ollut sekä ajantasaistaa että tiivistää Kempele -sopimuksesta koko kuntayhteisön strategia lähivuosille. Viimeisen vuoden aikana on järjestetty useita valtuustoseminaareja, joissa päivitystyötä on syvennetty teemoittain asiantuntijapuheenvuorojen sparrauksella. Lisäksi prosessin aikana on kuultu laajasti kuntalaisia ja eri sidosryhmiä kuntalaiskyselyin ja keskustelutilaisuuksin. Päivitystyössä on hyödynnetty myös mm. hyvinvointisuunnitelman valmistelun aikana tehtyjen kuntalaiskyselyjen sekä asukastyytyväisyyskyselyn tuloksia.

Strateginen Kempele-sopimus sisältää vision, arvot, päämäärät, tavoitteet ja mittarit. Kempele-sopimus toimii perustana talousarviotavoitteille ja sen toteutumisen arviointia tehdään talousarvion, osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä. Kempele-sopimusta voidaan tarkistaa tarpeen mukaan valtuustokauden aikana.

Kunnan henkilöstötoimikunta on käsitellyt päivitetyn Kempele-sopimuksen kokouksessaan 22.8.2022.

Elinvoimavaliokunta (18.8.2022):
Elinvoimavaliokunta oli tyytyväinen Kempele-sopimuksen sisältöön. Lasten ja nuorten hyvinvointiin toivotaan panostettavan erityisesti. Toteutumisen mittarina hyvinvointisuunnitelman toteutuminen on hyvä, mutta sitä voisi avata sopimuksen lopulliseen versioon siten, että lukija ymmärtää toteutumisen mittareiden löytyvän suunnitelmasta. 

Mahdolliset ohjauksesta poikkeavat näkemykset:
Kempele-sopimusehdotus on hyvä ja voidaan hyväksyä lukuun ottamatta ehdotuksessa olevaa CO2 mittaria. Perustelut: CO2 päästöt/asukas ei mittaa ympäristön tilaa kokonaisuutena ja kuinka hyvin/huonosti siitä on huolehdittu. CO2 päästöjen määrä ei mittaa esim. ilman ja veden puhtautta tai saasteiden ja jätteiden määrää ympäristössä ja alueen luonnossa. CO2 päästöt/asukas mittaria 'keppihevosena' käyttäen on mahdollista vastustaa melkein mitä tahansa normaalielämään liittyvää toimintaa, sekä vaatia esim. valtuustoaloitteilla rajoituksia ja toimenpiteitä poliittisen/ideologiseen motiiviin perustuen. Suomen kunnanvaltuustoista löytyy lukuisia esimerkkejä tämänkaltaisesta toiminnasta viime vuosilta. Valiokunnan kuudesta kokouksessa paikalla olleesta jäsenestä 3 oli keskustelun lopuksi sitä mieltä, että CO2 mittari tulee jättää Kempele sopimuksesta pois. Sen puuttuminen ei estä kestävää kehitystä ajavaa päätöksentekoa.

Palveluvaliokunta (23.8.2022):
Suppea versio: Kasvua ja oppimista tukeva:
"Lapsikeskeisen hyvän kasvun ja elinikäisen oppimisen edellytykset vahvistuvat"
Uutena "Lasten ja nuorten hyvinvointi lisääntyy ennaltaehkäiseviä toimia vahvistamalla".

Yhteisöllisyysvaliokunta (23.8.2022):
Valiokunnalla ei ollut huomioita Kempele-sopimuksen luonnokseen. Valiokunta merkitsi esittelyn tiedoksi.

Resurssivaliokunta (22.8.2022):
Resurssivaliokunta on tyytyväinen uuteen Kempele-sopimukseen ja sen sisältöön. Resurssivaliokunta esittää, että Kempele-logon alapuolelle tulisi kunnan virallinen vaakuna Kempele-sopimuksen kansisivun oikeaan yläkulmaan.

KUNNANJOHTAJA:
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy liitteenä olevan strategisen Kempele-sopimuksen. Kempele-sopimus sisältää vision, arvot, neljä keskeistä päämäärää sekä niihin pääsemiseksi asetetut isot tavoitteet ja mittarit. Monien tavoitteiden toteutumista seurataan lisäksi temaattisten ohjelmien (esim. hyvinvointisuunnitelma, maankäytön toteuttamisohjelma, asuntotuotanto-ohjelma, Hyvän kasvun ohjelma jne.) ja niiden sisältämien yksityiskohtaisempien toimenpiteiden ja mittareiden avulla. 

Päätös

Päätösesitys hyväksyttiin.

Tiedoksi

Johtoryhmä

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukiellon peruste

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 42c §)