Kunnanhallitus, kokous 12.12.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 381 Valtion erityisavustus yhteisöllisen opiskeluhuollon vahvistamiseen ja kehittämiseen vuodelle 2023

244Dno-2022-853

Valmistelija

  • Jani Alakangas, sivistysjohtaja, jani.alakangas@kempele.fi

Perustelut

Sivistys- ​ja vapaa-​aikapalveluiden alaprosessi Opetus on hakenut Opetus- ​ja Kulttuuriministeriöltä hankerahoitusta tukemaan yhteisöllisen opiskeluhuollon vahvistamista ja kehittämistä vuodelle 2023. Hankehaku on tullut talousarviovalmistelun jälkeen. Koronavaikutuksien vähentämisen hankkeella palkkaamme kouluille henkilöstöä,​ joista ainakin osa on määräaikaisissa työsuhteissa tällä hetkellä, jotka ovat talousarviossa. Tällä rahoitetaan omavastuuosuutta. Hankkeen käyttötarkoitus on lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen ja mielenterveyden tukeminen osana hyvinvointia sekä yhteistyön lisääminen. Hankkeen avulla palkataan 4 henkilöä.

Lyhyt kuvaus käyttötarkoituksesta:
Koulukoutsit ovat kiireettömiä, ​turvallisia, ​läsnä olevia koulun aikuisia, ​jotka kohtaavat nuoria edistäen yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia. Olemme havainneet oppilailla yhä enemmän haasteita hyvinvoinnissa, ​kouluun kiinnittymisessä,​ koulumotivaatiossa,​vuorovaikutustaidoissa ja arjen rutiinien opettelussa. Edellä mainituista syistä oppilashuollon henkilöstön työ on ollut vahvasti yksilötyötä. Koulukoutsien työnkuvaan kuuluu yhteisöllinen,​ jalkautuva ja osallistava työ oppilaiden parissa.

Hankkeen tavoitteet:
Oppilaiden hyvinvointiin liittyvien haasteiden tunnistaminen ja ratkaisukeinojen löytäminen:
-​ yhteisöllisen työotteen kautta tukea lapsia ja perheitä hyvinvointiin,​ oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvissä haasteissa
- ​tukea oppilaiden minäpystyvyyttä,​ itsetuntoa,​ osallisuutta ja yhteisöllisyyttä,​ parantaa kouluviihtyvyyttä ja hyvinvointia, ennaltaehkäistä kiusaamista ja yksin jäämistä
-​ tukea oppilaiden arjen hallintaa (päivärytmiä,​ ajankäyttöä,​ tehtävistä ja tavaroista huolehtimista, ​itsenäisyyttä ja vastuunottoa)
-​ ohjata ja tukea yksilöllisten ja yhteisöllisten tavoitteiden saavuttamisessa oppilasta,​ luokkaa tai koko kouluyhteisöä
- uusien ratkaisukeskeisten käyttäytymis- ​ja toimintamallien jalkauttaminen kouluyhteisöön tukemaan oppilaiden koulunkäyntiä ja hyvinvointia
-​ oppilaan tunne- ​ja vuorovaikutustaitojen sekä itseilmaisun vahvistaminen kouluyhteisössä
-​ vahvistaa ja tiivistää ennaltaehkäisevää tukea vaativan tuen lastensuojeluyksiköiden oppilaiden koulunkäyntiin

Hankkeen toteutustapa:
Koululla toimivat koulukoutsit ovat kiireettömiä, turvallisia, ​läsnä olevia aikuisia,​ jotka kohtaavat nuoria välituntisin,​ luokkatilanteissa ja pienryhmissä edistäen nuorten yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia. Kunnassa toimivat koulukoutsit muodostavat tiimin,​joka suunnittelee ja kehittää toimintaa Kempeleen Hyvän kasvun ohjelman -​kyselystä nousseiden ilmiöiden perustalta oppilaita ja henkilöstöä sekä huoltajia osallistamalla. Tiimiä koordinoi erityisopetuksen koordinaattori,​ joka vastaa sekä yhteisöllisen oppilashuollon että oppimisen tuen asioita. Yhteistyötä kehitetään koulujen oppilaskuntien ja tukioppilaiden sekä Pikkuparlamentin kanssa. Yhdessä lasten ja nuorten kanssa luodaan uusia tapoja kohdata ja tehdä yhdessä hyvää niin luokka-​ kuin kouluyhteisössä. Keskeistä on myös tilanteiden luominen lapsilta ja nuorilta nousevien aiheiden käsittelyyn sekä ajankohtaisiin ilmiöihin tarttuminen moniammatillisesti yhteistyössä koulujen oppilashuoltoryhmien ja muun
kouluhenkilökunnan kanssa. Arjen työssä on keskeistä ratkaisukeskeisyys ja positiivinen pedagogiikka, ​joka konkretisoituu koko koulun toimintakulttuurissa. Toimintakulttuurin muutoksessa ja kehittämisessä tarvitaan koulutusta vahvistamaan osaamista ja ymmärrystä yhteisten tavoitteiden mukaan toimimisessa. Yhteneväinen toimintatapa,​ jota vahvistetaan yhteisten konkreettien materiaalien avulla, ​on avain koko työyhteisön hyvinvoinnille. Systeemisen ja valmentavan työotteen kautta yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttaa jokainen henkilöstön jäsen.Koulukoutsi tuo osaamistaan opetushenkilöstölle erityisesti mielenterveys- ​ja hyvinvointiosaamisensa kautta. Koutsin työ on yhteisöön jalkautuvaa, tulevaisuuteen suuntautuvaa ja toivoa herättelevää. Ilmiönä lapsilla ja nuorilla korostuvat erityisesti puutteelliset ryhmässä toimimisen taidot,​ mikä on heijastumaa monesta eri syystä. Tästä johtuen teemana on tänä vuonna tunne- ​ja vuorovaikutustaidot. Tulevina vuosina osaamista vahvistetaan Nepsy-​kouluttautumisen kautta.

Hankkeen kesto:
Avustuksen suunniteltu käyttöaika 01.01.2023 - ​31.12.2023

Hankkeen laajuus / e ja omarahoitusosuus:
Kustannusarvio
Henkilöstökulut 175 280,​00 €
Toimitilakulut, ​jotka aiheutuvat hankkeesta
Ulkopuoliset palvelut 15 000,​00 €
Muut kulut
- ​Tietokone ja puhelin 1 000,​00 €
- ​Matkakustannukset 3 000,​00 €
Yhteensä 194 280,​00 €

Rahoitussuunnitelma
OKM:ltä haettava avustus 135 996,​00 €
Oma rahoitus 58 284,​00 €
Yhteensä 194 280,​00 € 70.00%

Palveluvaliokunta (30.11.2022):
Kyseessä on yhteisöllisen opiskeluhuollon hanke vuodelle 2023. Koska hankkeen omavastuuosuus on suurempi kuin 25 000 €, ​lopullisen päätöksen hankkeeseen osallistumisesta tekee kunnanhallitus.
Hankkeen tarkoituksena on tukea lasten ja nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia. Hankkeen omavastuuosuus pyritään kattamaan kohdentamalla toimialueen työtehtäviä uudelleen. 
Palveluvaliokunta näkee, ​että hanke on erittäin kannatettava ennaltaehkäisevänä lasten ja nuorten hyväksi tehtävänä työnä.

Sivistysjohtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus esittää valtuustolle, että Kempeleen kunta osallistuu yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisen ja vahvistamisen hankkeeseen vuonna 2023, mikäli hanke saa myönteisen rahoituspäätöksen.

KUNNANJOHTAJA:
Kunnanhallitus hyväksyy sivistysjohtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Sivistysjohtaja