Valmistelija
Kaija Muraja, kaavoittaja, kaija.muraja@kempele.fi
Perustelut
Rautatiealueita koskevan asemakaavamuutoksen osallistumis- ja arviointisuunnitelma oli julkisesti nähtävillä 24.1.- 23.2.2024. Nähtävilläolon aikana saapui 7 lausuntoa ja 1 mielipide. Lausuntoja saatiin seuraavilta viranomaisilta: Kempeleen Vesihuolto Oy, Oulun Seudun Sähkö Oy, Oulun seudun ympäristötoimi, Telia Finland Oyj, DNA Tower Finland Oy, Pohjois-Pohjanmaan museo arkeologisen kulttuuriperinnön osalta sekä Pelastuslaitos.
Verkostotoimijoiden lausunnot koskivat olemassa olevia verkostoja, verkostojen muutos- tai laajentamistarpeita ja niiden siirtotarpeiden huomioimista sekä suunnittelualueen läheisyydessä sijaitsevan teleaseman/maston sijainnin tarkastelua ja mahdollista siirtoa. Oulun seudun ympäristötoimi edellytti meluselvitysten täydentämistä sekä happamien sulfaattimaiden ja pohjavesialueen huomioimista. Osallisen mielipide koski rautatien varren ja laajemmin Ristisuon alueen luonto- ja virkistysarvoja sekä rautatieaseman ympäristön kulttuurihistoria-arvoja.
Viranomaislausuntojen perusteella on laadittu yhteismeluselvitys, jossa on huomioitu rautatiemelun lisäksi tieliikennemelu ja uusi joukkoliikennealikulku. Alueelle on valmistunut luontoselvitys, lisäksi hulevesiselvitys ja rakennettavuus- ja sulfaattimaaselvitys ovat vireillä. Museolta on pyydetty lausunnot selvitystarpeista rautatiealueen rakennusten ja muinaismuistokohteen osalta.
Kaavaluonnoksen pohjana ovat olleet Liminka-Oulu kaksoisraidehankkeen ratasuunnitelman lisäksi Asemantie-Kaartotie joukkoliikennealikulun yleissuunnitelma sekä Kempeleen aseman ympäristön kehittämissuunnitelma. Asemakaavaluonnoksen rautatie- ja liikennealueet on osoitettu näiden suunnitelmien perusteella. Rautatiekäytöstä poistuville alueille on osoitettu uusi käyttötarkoitus.
Kaavalla muodostuu Kempeleen rautatieaseman ympäristöön uusi palvelurakennusten tontti, joka liittyy osaksi korttelia 2008. Suojelumerkintöjä tarkistetaan rautatieaseman ympäristössä. Teollisuusrakennusten kortteliin 3026 ja rautatiealueeseen kuuluvaa aluetta muuttuu katu- ja suojaviheralueiksi. Rautatien itäpuolelle syntyy muutosten vuoksi uusi katu. Kaartotien, rautatien ja Suotien risteyksen väliin jäävä osa muuttuu joukkoliikennekaduksi sekä kävely- ja pyörätieksi. Riihivainiolla rautatien itäpuolella lähivirkistysaluetta muuttuu rautatiealueeksi ja suojaviheralueeksi. Hakamaalla rautatien länsipuolella lähivirkistysaluetta sekä maa- ja metsätalousaluetta muuttuu rautatiealueeksi ja suojaviheralueeksi.
Muutokset on esitetty luonnosvaiheen aineistossa. Kokouksen liitteenä ovat kaavaluonnos, kaavaselostusluonnos sekä päivitetty OAS.
Suunnittelualue sijoittuu seuraaville tilasto/pienalueille: Keskusta/Asemanseutu, Ristisuo, Riihivainio, Ollakka (101/002, 003, 005, 006) ja Hakamaa/Hakamaa (103/011) sekä Väärälänperä/Väärälänperä (210/024). Suunnittelualueen koko on 298,1 ha. Kaavamuutosalueen rajaus on laajentunut vireilletulovaiheen jälkeen.
Asemakaavan muutos koskee Kempeleen asemakaavan korttelia 3026, korttelin 3028 tonttia 1, korttelia 5000 ja niihin liittyviä katu- viheralueita. Lisäksi muutos koskee rautatiealuetta ja sen läheisyyteen sijoittuvia puisto-, lähivirkistys-, suojaviher- sekä maa- ja metsätalousalueita. Asemakaava muuttaa kortteleita 2008, 3026, 3028 ja niihin liittyviä katu ja viheralueita.
Elinvoimavaliokunta (31.10.2024):
Elinvoimavaliokunta ohjasi, että alustavan kaavaluonnoksen pohjalta voitaisiin edetä, mutta ei muutettaisi meijerin korttelin kaavamerkintää.
Kaavoituspäällikkö:
Ehdotan, että rautatiealueen tarkistuksia koskeva Kempeleen asemakaavan muutoksen luonnosvaiheen aineisto asetetaan nähtäville valmisteluvaiheen kuulemista varten.
Tekninen johtaja:
Ehdotan, että kunnanhallitus hyväksyy kaavoituspäällikön ehdotuksen.
Ehdotus
Esittelijä
Tuomas Lohi, kunnanjohtaja, tuomas.lohi@kempele.fi
Kunnanjohtaja:
Kunnanhallitus hyväksyy teknisen johtajan päätösehdotuksen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.