Kunnanhallitus, kokous 29.5.2023

§ 212 Rakennustöiden puitejärjestelyä koskeva tarjouskilpailu

244Dno-2023-224

Valmistelija

  • Silja Syri, kiinteistöpäällikkö, silja.syri@kempele.fi

Perustelut

Hankinnan tausta
Kempeleen kunta on kilpailuttanut puitejärjestelyjä toiminnan tehostamiseksi. Tavoitteena on solmia puitesopimukset toiminnan kannalta tärkeissä hankintakokonaisuuksissa. Vuoden 2023 aikana on tarkoitus kilpailuttaa myös muita puitejärjestelyjä.

Hankinnan kohde, ennakoitu arvo ja sopimuskausi
Hankinnan kohteena on Kempeleen kunnan rakennus- ja kunnossapitohankkeiden rakennustöiden puitejärjestely. Hankinnan ennakoitu arvo ilman arvonlisäveroa on 2 000 000 €, mikä ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetussa laissa (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) säädetyn palveluhankintojen EU-kynnysarvon. Näin ollen ko. hankinta on hankintalain soveltamisen piirissä. Puitesopimuskauden pituus on kaksi vuotta alkaen molempien sopimusosapuolien allekirjoitettua puitesopimuksen. Puitesopimusta on mahdollista jatkaa kahdella yhden vuoden mittaisella optiokaudella.

Hankintamenettely ja saadut tarjoukset
Hankintamenettely oli avoin menettely, jossa kaikki halukkaat voivat jättää tarjouksen. Hankinnassa perustettiin puitejärjestely, johon valittiin viisi kokonaistaloudellisesti, kustannuksiltaan edullisinta tarjoajaa. Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin 23.3.2023 EU-hankintailmoituksena hankintailmoitukset.fi -sivustolla.

Tarjoukset avattiin 28.4.2023 klo 15:08 (Liite 1 Tarjousten avauspöytäkirja). Asetettuun määräaikaan 28.4.2023 klo 12:00 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:

  • Are Oy
  • IP-Heikkilä Oy
  • Kenete Group Oy
  • KK Kanto Oy
  • LBR-Tekniikka Oy
  • RKL Heikkinen Oy
  • RPJM Rakennuspalvelut Oy
  • Saneerauspalvelu L&S Oy
  • Temotek Palvelut Oy
  • YIT Suomi Oy

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankintailmoituksessa. Tarjousten tarkastamisessa todettiin, että LBR-Tekniikka Oy ja RPJM Rakennuspalvelut Oy eivät täyttäneet tarjoajille asetettuja soveltuvuusvaatimuksia teknisen suorituskyvyn osalta.

Tarjouspyynnön liitteen 1 ”Soveltuvuusvaatimukset” kohdassa 2.2 ”Tekninen suorituskyky” pyydettiin tarjoajayrityksen selvitykset julkisista, laajuudeltaan vähintään 1000 m2 korjaus- tai uudisrakennushankkeista, joissa tarjoava yritys on toiminut pääurakoitsijana viimeisen viiden vuoden aikana, vähintään kolme kohdetta.

LBR-Tekniikka Oy:n esittämät referenssikohteet eivät täyttäneet edellä mainittuja vaatimuksia korjaus- tai uudisrakennushankkeiden laajuuden (vähintään 1000 m2) osalta. RPJM Rakennuspalvelut Oy ei esittänyt yhtään yrityksen referenssikohdetta.

Muut tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Hankittavaa palvelua koskevat vaatimukset on kuvattu tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Tarjousten tarkastamisessa kaikki tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi.

Tarjousten vertailu
Hankinnan valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti, kustannuksiltaan edullisin tarjous. Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuperusteet on kuvattu tarjouspyynnön liitteessä 2 ”Tarjousten vertailuperusteet”. Edellä mainitussa tarjouspyynnön liitteessä oli ilmoitettu, että hintavertailu suoritetaan seuraavasti:

”Työnjohdon tuntiveloitushinnan pisteytys:
Edullisin työnjohdon tuntiveloitus saa täydet 20 pistettä. Sen ylittävät tarjoushinnat lasketaan kaavalla: edullisin tarjoushinta/ko. ylittävä tarjoushinta * 20 pistettä.

Rakennusammattihenkilön tuntiveloitushinnan pisteytys:
Edullisin rakennusammattihenkilön tuntiveloitus saa täydet 40 pistettä. Sen ylittävät tarjoushinnat lasketaan kaavalla: edullisin tarjoushinta/ko. ylittävä tarjoushinta * 40 pistettä.

Rakennusapuhenkilön pisteytys tuntiveloitushinnan pisteytys:
Edullisin rakennusapuhenkilön tuntiveloitus saa täydet 20 pistettä. Sen ylittävät tarjoushinnat lasketaan kaavalla: edullisin tarjoushinta/ko. ylittävä tarjoushinta * 20 pistettä.

Materiaalien ja tarvikkeiden todellisiin kustannuksiin urakoitsija lisää yleiskululisän, joka huomioidaan tarjousten vertailussa 20 %:n painokertoimella. Yleiskululisä saa olla korkeintaan YSE 1998:n mukainen 12 %. Tilaaja pisteyttää vain sitä edullisemmat tarjoukset, eikä 12 % ylittäviä tarjouksia käsitellä.”

Tarjousvertailu ilmenee liitteessä 1 ”Tarjousvertailutaulukko”. Tarjousvertailun tulos on seuraava:

  1. IP-Heikkilä Oy
  2. Temotek Palvelut Oy
  3. Are Oy
  4. RKL Heikkinen Oy
  5. Kenete Group Oy
  6. KK Kanto Oy
  7. Saneerauspalvelu L & S
  8. YIT Suomi Oy

Tekninen johtaja
Ehdotan,​ että kunnanhallitus päättää valita puitesopimuskumppaneiksi edellä esitetyssä taulukossa sijoilla 1–5 kokonaistaloudellisesti ja​ kustannuksiltaan edullisinta tarjoajaa ja valtuuttaa teknisen johtajan allekirjoittamaan hankintasopimukset.

KUNNANJOHTAJA:
Kunnanhallitus hyväksyy teknisen johtajan päätösehdotuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

  • Jarmo Haapaniemi ilmoitti olevansa esteellinen (yhteisöjäävi, läheinen mukana asianosaisen hallinnossa) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Tiedoksi

Asianosaiset