Kunnanhallitus, kokous 2.10.2023

§ 332 Kiinteän laajakaistan rakentaminen Kempeleen kunnan (Juurussuo, Ketolanperä ja Rajakorpi) alueelle

244Dno-2023-416

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Toni Saranpää, hallintojohtaja, toni.saranpaa@kempele.fi

Perustelut

Pohjois-Pohjanmaan liitto julisti haettavaksi kiinteän laajakaistan tuen Kempeleen alueelle 21.4.2023. Haun määräaika oli 22.5.2023. Tuki on tarkoitettu nopeiden laajakaistapalveluiden tarjontaan soveltuvan viestintäverkon suunnittelemiseen ja rakentamiseen. Määräaikaan mennessä Oulun seudun Sähkö Kuitu Oy toimitti ainoan tukihakemuksen, joka käsittää Juurussuon, Ketolanperän ja Rajakorven alueet.

Kempeleen hankealueen kokonaiskustannusarvio on yhteensä 1.531.489 euroa (alv 0 %). Hakijan arvioimat tukikelpoiset kustannukset ovat 1.203.766,00 euroa, josta toisessa vaiheessa erikseen Liikenne- ja viestintävirastolta haettava laajakaistatukilain (1262/2020) mukainen valtiontuki on enintään 397.242,78 euroa (33 %) ja Kempeleen kunnan osuus hyväksytyistä tukikelpoisista kustannuksista on enintään 397.242,78 euroa (33 %). Kempeleen kunnan rahoitusosuus jakautuisi arvion mukaan vuosille 2024 ja 2025 siten, että kunnan kustannusosuus olisi molempina vuosina noin 200 000 euroa. 

Hanke on suunniteltu siten, että se toisi Kempeleen harvaanasutut alueet kiinteän laajakaistan piiriin. Nämä alueet on hankehaun yhteydessä todettu sellaisiksi, ettei niille ole aiheellista olettaa syntyvän markkinaehtoista kilpailua laajakaistan toteutuksesta. Markkinaehtoisen rakentumisen edellytysten puuttuessa hankkeeseen on mahdollista saada valtiontukea. Valtiontuen saaminen edellyttää vastaavan suuruista tukea kunnalta. Markkinaehtoisen kilpailun puuttuessa julkisrahoitteiset laajakaistahankkeet ovat ainoa tapa, jolla alueiden asukkaat voidaan saattaa tietoyhteiskunnan palveluiden piiriin. 

Mikäli Kempeleen kunta ei osoita omaa rahoitusosuuttaan hankkeeseen, hanke jää toteutumatta.

Yhteisöllisyysvaliokunta antaa ohjauksen, tuleeko kunnan ryhtyä hankkeeseen.

 

Yhteisöllisyysvaliokunta (19.9.2023):

Yhteisöllisyysvaliokunta on myötämielinen kiinteän laajakaistan rakentamiseen Juurussuon, Ketolanperän ja Rajakorven alueelle yhteisöllisyyden näkökulmasta. Valiokunta kävi keskustelua taloudesta, investoinnin hinnasta sekä  asukastiheydestä. Yhteisöllisyyden näkökulmasta kaikki kuntalaiset tulisi saattaa tasapuolisesti tietoyhteiskunnan palveluiden piiriin. Valiokunta painottaa, että liittymiskustannusten tulisi pysyä kohtuullisena asukkaille.

 

 

Valmistelija

Toni Saranpää, hallintojohtaja, toni.saranpaa@kempele.fi

Perustelut

Pohjois-Pohjanmaan liitto julisti haettavaksi kiinteän laajakaistan tuen Kempeleen alueelle 21.4.2023. Haun määräaika oli 22.5.2023. Tuki on tarkoitettu nopeiden laajakaistapalveluiden tarjontaan soveltuvan viestintäverkon suunnittelemiseen ja rakentamiseen. Määräaikaan mennessä Oulun seudun Sähkö Kuitu Oy toimitti ainoan tukihakemuksen, joka käsittää Juurussuon, Ketolanperän ja Rajakorven alueet.

Kempeleen hankealueen kokonaiskustannusarvio on yhteensä 1.531.489 euroa (alv 0 %). Hakijan arvioimat tukikelpoiset kustannukset ovat 1.203.766,00 euroa, josta toisessa vaiheessa erikseen Liikenne- ja viestintävirastolta haettava laajakaistatukilain (1262/2020) mukainen valtiontuki on enintään 397.242,78 euroa (33 %) ja Kempeleen kunnan osuus hyväksytyistä tukikelpoisista kustannuksista on enintään 397.242,78 euroa (33 %). Kempeleen kunnan rahoitusosuus jakautuisi arvion mukaan vuosille 2024 ja 2025 siten, että kunnan kustannusosuus olisi molempina vuosina noin 200 000 euroa. 

Hanke on suunniteltu siten, että se toisi Kempeleen harvaanasutut alueet kiinteän laajakaistan piiriin. Nämä alueet on hankehaun yhteydessä todettu sellaisiksi, ettei niille ole aiheellista olettaa syntyvän markkinaehtoista kilpailua laajakaistan toteutuksesta. Markkinaehtoisen rakentumisen edellytysten puuttuessa hankkeeseen on mahdollista saada valtiontukea. Valtiontuen saaminen edellyttää vastaavan suuruista tukea kunnalta. Markkinaehtoisen kilpailun puuttuessa julkisrahoitteiset laajakaistahankkeet ovat ainoa tapa, jolla alueiden asukkaat voidaan saattaa tietoyhteiskunnan palveluiden piiriin. 

Mikäli Kempeleen kunta ei osoita omaa rahoitusosuuttaan hankkeeseen, hanke jää toteutumatta.

Resurssivaliokunta antaa ohjauksen, tuleeko kunnan ryhtyä hankkeeseen.


Resurssivaliokunta (26.9.2023):
Resurssivaliokunnan enemmistö ohjaa, että Kempeleen kunta lähtee kiinteän laajakaistan rakentamishankkeeseen mukaan esitetyn jako-osuuden mukaisesti.

Valmistelija

  • Toni Saranpää, hallintojohtaja, toni.saranpaa@kempele.fi

Perustelut

Pohjois-Pohjanmaan liitto julisti haettavaksi kiinteän laajakaistan tuen Kempeleen alueelle 21.4.2023. Haun määräaika oli 22.5.2023. Tuki on tarkoitettu nopeiden laajakaistapalveluiden tarjontaan soveltuvan viestintäverkon suunnittelemiseen ja rakentamiseen. Määräaikaan mennessä Oulun seudun Sähkö Kuitu Oy toimitti ainoan tukihakemuksen, joka käsittää Juurussuon, Ketolanperän ja Rajakorven alueet.

Kempeleen hankealueen kokonaiskustannusarvio on yhteensä 1.531.489 euroa (alv 0 %). Hakijan arvioimat tukikelpoiset kustannukset ovat 1.203.766,00 euroa, josta toisessa vaiheessa erikseen Liikenne- ja viestintävirastolta haettava laajakaistatukilain (1262/2020) mukainen valtiontuki on enintään 397.242,78 euroa (33 %) ja Kempeleen kunnan osuus hyväksytyistä tukikelpoisista kustannuksista on enintään 397.242,78 euroa (33 %). Kempeleen kunnan rahoitusosuus jakautuisi arvion mukaan vuosille 2024 ja 2025 siten, että kunnan kustannusosuus olisi molempina vuosina noin 200 000 euroa. 

Hanke on suunniteltu siten, että se toisi Kempeleen harvaanasutut alueet kiinteän laajakaistan piiriin. Nämä alueet on hankehaun yhteydessä todettu sellaisiksi, ettei niille ole aiheellista olettaa syntyvän markkinaehtoista kilpailua laajakaistan toteutuksesta. Markkinaehtoisen rakentumisen edellytysten puuttuessa hankkeeseen on mahdollista saada valtiontukea. Valtiontuen saaminen edellyttää vastaavan suuruista tukea kunnalta. Markkinaehtoisen kilpailun puuttuessa julkisrahoitteiset laajakaistahankkeet ovat ainoa tapa, jolla alueiden asukkaat voidaan saattaa tietoyhteiskunnan palveluiden piiriin. 

Mikäli Kempeleen kunta ei osoita omaa rahoitusosuuttaan hankkeeseen, hanke jää toteutumatta. Hallintojohtaja selosti asiaa kunnanhallitukselle 12.6.2023 § 234.

Kunnanjohtaja Tuomas Lohi on asiassa esteellinen (yhteisöjäävi, Oulun Seudun Sähkön hallintoneuvoston jäsen), joten esittelijänä toimii hallintojohtaja Toni Saranpää, joka on kunnanjohtajan sijainen.

Yhteisöllisyysvaliokunta (19.9.2023):
Yhteisöllisyysvaliokunta on myötämielinen kiinteän laajakaistan rakentamiseen Juurussuon, Ketolanperän ja Rajakorven alueelle yhteisöllisyyden näkökulmasta. Valiokunta kävi keskustelua taloudesta, investoinnin hinnasta sekä  asukastiheydestä. Yhteisöllisyyden näkökulmasta kaikki kuntalaiset tulisi saattaa tasapuolisesti tietoyhteiskunnan palveluiden piiriin. Valiokunta painottaa, että liittymiskustannusten tulisi pysyä kohtuullisena asukkaille.

Resurssivaliokunta (26.9.2023):
Resurssivaliokunnan enemmistö ohjaa, että Kempeleen kunta lähtee kiinteän laajakaistan rakentamishankkeeseen mukaan esitetyn jako-osuuden mukaisesti.

Ehdotus

Esittelijä

  • Toni Saranpää, hallintojohtaja, toni.saranpaa@kempele.fi

Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se päättää osallistua hankkeeseen ja hyväksyy kunnan rahoitusosuuden hankkeelle.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

  • Tuomas Lohi

Kokouskäsittely

Merkittiin, että kunnanjohtaja Tuomas Lohi ilmoitti olevansa esteellinen (yhteisöjäävi, mukana Oulun Seudun Sähkön hallintoneuvostossa) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Tiedoksi

Oulun Seudun Sähkö Kuitu Oy, Pohjois-Pohjanmaan liitto

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Muutoksenhakukiellon peruste

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 42c §)